Jannecke Lønne Christiansen. Velta 12. 2614 Lillehammer. Tlf. 48052870 E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen https://www.facebook.com/ jannecke.l.christiansen
http://www.jlcart.no
http://vimeo.com/

 Utdannelse:
 Kunstakademiet i Bergen og Trondheim 1973-78.
 Etterutdanning: Institutt for romkunst,   
 Photoshop, Lysdesign,Videoredigering,Praktisk Pedagogisk, utdannelse.
 HIO/Koro, Konsulentkurs 2004. InDesign -2015
 Ansatt i 50 % stilling som billedkunstlærer på Nansenskolen

Separatutstillinger (i utvalg)

2017    Sommerutstilling «Tøysentralen», Tolga.
2016    Ålesund Kunstforening, Ålesund.
            Galleri Ramfjord, Oslo.
2015    Sandefjord Kunstforening. Oppland Kunstsenter, videoprogram.
2013    Kunstbanken, Hedmark Kunstsenter Galleri Ramfjord, Oslo.
2011    Galleri Ramfjord , Oslo, Galleri Zink, Lillehammer
2010    S-laget, sted for samvirkekunst,,Gran. Galleri Zink, Lillehammer.

2009    Galleri Svae, Gjøvik. Galleri Ramfjord, Oslo. KIO,Lillehammer.
2007    Kronstad Hovedgård, Bergen. Galleri Dreyer/KIO,Lillehammer.
2005    Kunstnersenteret i Oppland. ”Mellom bruene”uterom i Lillehammer.
2003    Lillehammer Kino. Galleri Z ,Lillehammer. Kunstnersenteret  Lillehammer.
2001    Bærum Kunstforening, Sandvika
2000    Kustnersenteret i Oppland, ”Tapt og funnet” Lillehammer.
1998    Moksa Kunstnerverksted, Tretten.
1997    Ekeby Kvarn Art space, Uppsala,  Sverige
1995    Mølla Kunstgalleri,Gjøvik.
1993    Kunstnersenteret i Oppland,

1990    Røyken og Sandefjord Kunstforening. Øvre Frednæs, Porsgrunn.
1988    Galleri Hellum, Bekkestua
1984    Vandreutstilling i regi av Harstad Kunstforening

1983    Galleri 1, Kunstnersenteret i Bergen
1980    Galleri ASPAP, Lima, Peru.

Gruppeutstillinger/Prosjekter (i utvalg)

2015    Iskunst i parken, med gruppen «Kald kunst», Lillehammer.
            Jubileumsutstilling Galleri Ramfjord.
2014    Galleri Langegaarden, Bergen. Galleri Ramfjord;Oslo.
            Åpningsutstilling Oppland Kunstsenter, 8 kunstnere, stedspesifikkt.
            Isworkshop/utstilling med Peder Istad og Opplandskunstnere, Mjøsisen.

            Presentert som Featuring artist i;

            http://museemagazine.com/magazine/musee-magazine-no-10-vol-2-ritual/
2013    Juriert jubileumsutstilling Galleri Ramfjord, Oslo.
            Isworkshop/utstilling med Peder Istad og Opplandskunstnere, Mjøsisen.

2012    Juriert jubileumsutstilling i Galleri Ramfjord og NOoSphere i New York.
            Proffesional Woman Photographer Spring Collection 2012, Mary Ellen Mark
            Galleri Zink, Lillehammer.
2011    Kunstnersenteret i Oppland, Opplandsutstillinga, Maihaugen.

            Juriert jubileumsutstilling, Galleri Ramfjord.
            «Himmelbro» en forestilling med foto (J.L.C.) og tekst ( Stein Erik Lunde)

            for turneorganisasjonen.
2010    Vestfold Kunstnersenter, ”Kryss punkt”, Tønsberg

2009    Skien Kunstforening, ”Kryss punkt”, Skien.
            Telemarksgalleriet, Tinfoss. Galleri Zink, Lillehammer, sommerutstilling.
            Galleri Ramfjord, gruppeutstilling, sommerutstilling og jubileumsutstilling.
2008    Galleri Ramfjord, Haugesund og Christiandsand Kunstforening, ”Kryss punkt”.

            Sommerutstilling, Kvam Kunstlag, Norheimsund.

            Galleri Zink, Lillehammer.«Mjøsutstillingen” Galleri Svae, Gjøvik.
2007    Nord Trønderlag Fylkesgalleri, ”Kryss punkt” Namsos,

2006     Hå gamle prestegård. ”en fotorelatert utstilling”
             Samarbeid mellom: Jenny Alnæs, Grete Lis Bibalo, Barbro Hernes og meg.
             Opplandsarkivet Maihaugen, kunstnerisk bearbeidelse av arkivmateriale.
             Inbetween/lockalize Stamsund. Sagadi landartsymposium Estland.
             Galleri Dreyer,Lillehammer.
2004     Det Gule Galleri Stavern med Jenny Alnæs, Grete Lis Bibalo, Barbro Hernes.
2002     Meuse stedsspesifikt prosjekt ”Le Vent des Forets”, i Frankrike.
2000     Kunstbanken på Hamar og Folldal kommune. Mine, stedsspesifikt prosjekt.
1999     Obelisk og søkeinstrumenter, temporær utendørs utsmykking , Hamar.
             Peder Balke senteret, Toten. ”Konglomorat”

1997     Bærum Kunstforening. Kunstnersenteret i Oppland. Jubileumsutstilling for LNM
             Galleri ROM, ”Sensorial observation of the town” workshop og utstilling, Oslo.
             Levende Pil, arbeid med pil i samarbeid med studenter, Risør. Arr. Villvin,

             Sørlandets Kunstmuseum og Høyskolen i Agder.
             Lillehammer Kunstmuseum, ”Innlandskunst”, Lillehammer.
1995     Harvey Gallery, University of Hertfordshire, England.
             Symposiet “Vattenrum”, langs Fyrisåen mot Uppsala, Sverige.

             Opplandsutstillinga.
1995     Ekeby Qvarn, symposium og utstilling, ”Eventa 3” Uppsala, Sverige.
             Centre d art contemporain, ”La gare”, Quebec, Canada.

             Nordisk kunssymposium, “Moxtrot”, Roåker.
             Galleri USF, “Post Present”, Bergen. Aerie del tempo, Genova, Italia.
             Opplandsutstillinga.
1993     Polsk/nordisk symposium/utstilling i Poznan, ”Zoo Art” Polen.
             Heimdalsutstillinga, Heimdal.
1993     Present, internasjonalt symposium/utstilling- Mårrådalen /

             Lillehammer Kunstmuseum OL- 94
1992     Hedmark Kunstnersenter, Hamar.
1978     ”Samliv”, vandreutstilling, bla. Kunstnernes Hus i Oslo og Bergen.

Utsmykking/Offentlige innkjøp
2011    Nansenskolen
2008    Filosofisk institutt, UIB, innkjøp

2006    Maihaugen, innkjøp
2006    Vindingstad Barneskole, KORO.

2005    Elevmedvirket utsmykking Bærum Verk skole-utendørs, KORO
            Fagerlund Nye Skole,elevmedvirket utsmkk- foto/performance, KORO

2004    Tiller Distriktpsykiatriske sykehus,
2003    Tjøllingvollen Alders og sykehjem, Tjølling, KORO

2002 :   Reumatismesykehuset Lillehammer, innkjøp
2001:    Ole Vig vg. Skole, Stjørdal, kantinehage- KORO
2000:    HIADATA Lillehammer, innkjøp. Lillehammer Alders og sykehjem, oppdrag.
1999     Gjøvik barne og ungdomspsykiatriske sykehus, innkjøp.
1997     Bærum Kommune , innkjøp.Vingrom skole, innkjøp.Larvik sykehus.
             Statens Hus, Lillehammer,
1993     Sør Trønderlag Fylkeskommune, innkjøp.
             Museum of contemporary art, Genova - Italia.
1993     Selsro bo alderssenter, Otta
1992     Bærum Kommune.

Videoproduksjon:
«Sted» Ide, manus og stills til video og lærerveiledning , DVD 25 min. Finansiert av Kunst i skolen, Kulturådet og Oppland Fylkeskommune. Regi og produsent : Alexander Røsler og Kunst i skolen. Vist i undervisningsammengeng.
”Hode under vann” DVD 5 min. regi og foto Jannecke Lønne Christiansen. Lyd Haldor Krogh, produsent Alexander Røsler. Vist på utstilling «Et fotorelatert prosjekt» i Det gule Galleri i Stavern.
”Og så kom Skreia…..” DVD 12 min. regi, foto, lyd og produsent Jannecke Lønne Christiansen. Vist i Inbetween/ Stamsund Internationale teaterfestival juni 2006 og Mjøsutstillingen i Galleri Svae, Gjøvik.
”Natt og dag” DVD 6.36. 2 skjerms videoinnstallasjon. Foto, regi, produsent: Jannecke Lønne Christiansen. Musikk Antonio Bibalo. Vist på Hå gamle prestegård oktober 2006 og Nord Trønderlag Fylkesgalleri 2007, Produksjonshallen KIO 2007, Christiandsand og Haugesund Kunstforening 2008 og Ibsenhuset i Skien.
”Krysspunkt- et utstillingssamarbeid” 22 min. regi, foto Jannecke Lønne Christiansen, klipp Erik Sandaker, produsent Alexander Røsler, vist i Christiandsand, Haugesund og Skiens Kunstforening/Ibsenhuset, og Tønsberg kino i forbindelse med krysspunktutstilling i Vestfold Kunstnersenter.
”Forventning” 2 skjerms video, 10 minutter, foto, regi og klipp : JLC. 2009.Lyd og etterarbeid Erik Sutterud. Finansiert av Norsk Kulturåd/Utstillingsstipend. Vist på Kunstnersenteret i Oppland og S-laget på Gran, 2010, vist i forbindelse med undervisning og seminar på Nansenskolen.
«Hviskeleken», 10m. Manus, regi : J.L.C. Foto: Petter Nielsen, lyd: Stian Gull. Produsent: Alexander Røsler. Finansiert av ØstNorsk Filmsenter. Vist på utstillingen «Historier møtes» på Galleri Zink 2010 og på utstillingen Walking on water i Galleri Ramfjord, Oslo 2011.
«Evigheten Nå» 14:30m med Benjamin Lønne Røsler. Manus, regi og klipp: J.L.C., Foto: Petter Nielsen og J.L.C. Etterarbeid Petter Nielsen. Finansiert av Øst Norsk Filmsenter/ Opplandsutstillingmen/Norsk Kulturråd. Vist som en del av utstillingen Handlingsregler på Maihaugen. Antatt på filmfestivalen KINOKINO, Sandnes 2012.
«En sommerdag...» 07:16, HD 2015. Manus, regi og klipp: Jannecke Lønne Christiansen, Foto: Petter Nielsen, Etterarbeid: Anja Manou Hellem, Musikk: Anders Lønne Grønseth. Finansiert av Øst Norsk Filmsenter og Norsk Komponistforbund.
Vist på seminar Montebellosenteret, Nansenskolens sommerkurs, Sandefjord Kunstforening, Oppland Kunstsenter.


Stipend:
2015     Utstillingsstipend Norsk Kulturråd, separatutstilling i Sandefjord Kunstforening
2014     «Kunstgjødsel» prosjektstipend fra Oppland kunstsenter.
2010     Utstillingsstipend Krysspunkt, gruppe.
2008     Norsk kulturråds utstillingsstipend, separ i Kunstnersenter på Lillehammer.
2007     Oppland Fylkeskommunes Kunstnerstipend
2006     Vederlagsfondet og Norsk Kulturråds utstillingsstipend (separat Galleri Dreyer).
2003     Statens Reise og studiestipend
2002     Vederlagsfondet og Kulturrådets utstyrsstøtte.
1997     Norsk Kulturråds utstillingsstipend,

             (separatutstilling Kunstnersenter Lillehammer)
1995     Oppland Fylkeskommunes Kunstnerstipend.
1993     Norsk Kulturråds utstillingsstipend, separat og i gruppe.

             (Mølla Kunstgalleri Gjøvik og USF Bergen.)
1990     Stipend fra Ingrid Lindback Langaard Fond.
1980     BKS stipend.

Bibliografi:
«Blant plysj og palmer» av Sigrid Lien. Krysspunkt Hanne Holm Johnsen, «Walking on water» Janeke Meyer Utne, Moxtrot, bla. Per Erik Fonkalsrud, Present bla. Inbebjørg Astrup, Mine: Ika Kaminka, Tapt og Funnet; Ingrid Blekastad, Flash Art, Billedkunst, Kunstkritikk, Inbetween Janeke Meyer Utne, Natt og dag, mellom det sette og det skapte- Janeke Meyer Utne. Lars Elton, Vg, kunstanmeldelse. Kunst og arkiv, Marot Hosar.

Kunstnerisk konsulent:
2015        Styret og kunstnerisk råd i Oppland Kunstsenter
2014 -      Kunstkonsulent på Valdres lokalmedisinske senter
2011/14   Leder for Kunstutvalget i Oppland (RSU)
2007/09   Konsulent : Nes barneskole, Koro. Nes idrettshall. Ringsaker kommune.
2006/13   Konsulent : Tynset Torg, Tynset, Koro
2008:       Konsulent :Vinstra Vg skole, Vinstra, Utsmykkingsfondet
2003:       Konsulent for Reinsvoll psykiatriske sykehus, Reinsvoll, Oppland Fk.
2002:       Konsulent: Mjøsvoll senter for barnevern, Gjøvik, Oppland Fk.
1999:       Konsulent:Hammartun,Ekrom ,Søre Ål og Røyslimoen barneskoler.
1996:       Konsulent: Vingar, Røyslimoen barneskole 1 byggetrinn, Ekrom barneskole 2.
1995:       Konsulent: Ekrom barneskole- 1 byggetrinn, Lillehammer. Utsmykkingsfondet.

Medlem av: Norske Billedkunstnere (NBK), Billedkunstnere i Oppland (BKO), Landsforeningen Norske Malere (LNM).

 

folder

KRYSSPUNKT
Jenny Alnæs, Grete Lis Bibalo, Jannecke Lønne Christiansen og Barbro Hernes

Videosnutt fra krysspunkt

Felles for de fire kunstnerne bak ”Krysspunkt” er en erkjennelse av at fotografiet tilbyr oss ulike strategier for å organisere virkeligheten. For å skape en nødvendig distanse til det som synes påtrengende og tildels truende, transformeres virkeligheten gjennom kunstneriske bearbeidelsen til et håndterbart språk. Til grunn for prosjektet ligger en felles holdning til fotografiet forstått som et råmateriale for videre bearbeidelse, uten å frata det en egen identitet. Betingelsen for virkelighetsbruddets effekt ligger nettopp i vår forventning om at fotografiet er autentisk og har en forbindelse til noe som har vært. Denne forbindelsen ligger framdeles som et spor i den enkelte av de fire kunstnerens verk.

Jenny Alnæs’ fotocollager ”Odyssé” tar utgangspunk i billedmateriale fra hennes reiser ulike steder i verden. I møtet med det ukjente sted og den fremmede kultur settes våre sanser og bevissthet på prøve. Resultatet er at det skapes en usikkerhet omkring forholdet mellom egen identitet og omgivelsene. Alt framstår som like viktig eller uviktig, man begynner å leter etter trygge holdepunkter og forutsigbare mønster.
Metropolen fremstår gjennom collagene som en kulturell smeltedigel i stadig forandring. Ulike øyeblikk er satt sammen til en form for kubisme, uten å ha kubismens oppløst form. De gir derfor inntrykk av å være en opphopning av fragmenter der alle deler synes like viktig, - samtidig som de er underlagt et bestem mønster. Ved nærmere ettersyn viser dette billeduniverset seg å inneholde lag på lag. Det dreier seg ikke bare om de ulike kulturelle lagene, men også om de fysiske strukturene. Ideene visualiseres gjennom perforerte fotocollager hvor det underliggende lys siver igjennom. Lyspunktene, mønstrene, er basert på byenes veinett. Dermed blir sivilisasjonens strukturer både sett i et fugleperspektiv, og samtidig tett på.
I fotocollagene visualiseres betrakterens erfaring av det fremmede, sansningen av detaljene og vårt forsøk på å sette ting i en kulturell kontekst, en erfaring som representerer både nærhet og distanse. Alnæs gir oss magien og erfaringen av møtet, av forventningene om et sted.

Grete Lis Bibalo skaper fotografiske ekko ved hjelp av digital billedbehandling. Kunstneren forsterker essensen i bilder som har gjort inntrykk, ikke for å tydeliggjøre dem, men kanskje snarere for å tåkelegge et innhold som er for voldsomt. Bildene hennes inneholder et latent drama, uten å bli teatrale. Formen er ekspressiv men kontrollert. Bibalo etterstreber den ladede stillheten som oppstår i musikken der komponisten ved hjelp av pauser holder igjen sine emosjoner.
Det er fotografiets maleriske og poetiske sider som interesserer Bibalo, mer enn det objektivt refererende aspekt. Formene undergår en digital metamorfose og fram for vårt blikk trer til dels udefinerbare, organiske former. Resultatet er at bildet befinner seg midt mellom det reelle og det irreelle. Kunstneren er opptatt av hvordan skjønnheten også viser seg i det grusomme og makabre. Bildene er vakre, men foruroligende. Kanskje er det de mørkeste krokene av sjelen, dens irrganger og labyrinter, hun presenterer for betrakteren. I bildet ”Amnesia moon” skygger en hånd for lyset. Bildet kan kanskje tolkes som en avvisning av eller beskyttelse mot innsikt, på bakgrunn av en tradisjonell, symbolsk kobling mellom lys og ånd/kunnskap. Tittelen viser til et hukommelsestap; historien lærer ikke av sine feil. Fenomener opptrer bare i nye former.

 

fra_christiandsand_kunstforening_2natt_og_dag_i_kristiansand

 

Jannecke Lønne Christiansens videoarbeid ”Natt og dag” består av to videoprojeksjoner, som henholdsvis viser en sovende kvinne og det som kan tolkes som drøm. En jente går barbent i gresset, visne roseblader faller mot jorden. Hele sekvensene stykkes opp av uskarpe bilder. De uklare, innklippede scenene blir som glippene i vårt beredskap. Samtidig som Christiansen her arbeider mer filmatisk enn i tidligere videoarbeider, lar hun flere av sekvensene anta form av maleriske stillbilder. Videoen har ikke noe narrativt forløp, men er klippet etter musikk av Antonio Bibalo, slik at lydbildets rytme samsvarer med motivenes brudd.
Tittelen, ”Natt og dag”, referer helt bokstavelig til døgnets skiftninger, til søvn og våken tilstand, men må også forstås metaforisk. Drømmens bilder trues hele tiden av å splintres av minnebilder. Videoen kan kanskje tolkes som et bilde på en erkjennelsesprosess, og dermed et tap av en uskyldstilstand. En angst og uro truer med å få dagens skjøre ro til å briste. Christiansen tematiseres på denne måten hvordan vår latente bevissthet om tingenes egentlige tilstand truer med å bryte gjennom idyllen. For det handler også om vår vilje til å ta inn over oss det forferdelige, og derfor om skyld: Hvem er fritatt fra skyld? Er den som sover fritatt fra skyld?

Barbro Hernes lar seg ofte inspirere av det dokumentariske avisbildet, de til dels grufulle bildene, bilder som er knyttet til døden eller som på en eller annen måte sier noe om livets forgjengelighet. Fotomaterialet kan være hentet fra crime-scenes, eller fra konfliktområder rundt omkring i verden, og overføres til keramiske ”husformer”.
Kunstneren søker stringens og enkelhet i framstillingen av husformen, en form som har sterk symbolverdi for oss. Den har bl.a. vært tolket som et tegn for det stabile, kjente og trygge, for den moderlige kvalitet, men og for menneskesinnet, det dunkle og utilgjengelige. Motivene, de ulike utsnittene eller abstraksjonene av fotografiene, er overført på husets utside i kontrast til husets omsluttende form. Et av bildene som er brukt viser kun de lange slagskyggene fra en gruppe mennesker: Er det et bilde på den passive tilskuer eller den truende mobben? Kombinert med nyhetsfragmentene oppstår det en dobbelthet: Husformene endrer karakter i møtet med fotografiet og blir små monumenter.

Som en del av den 4 årige prosessen mot stadig nye utstillinger, har Jannecke Lønne Christiansen filmet samarbeidet og den enkelte kunstners arbeid, denne videoen vises som en del av utstillingen.

Av Janeke Meyer Utne, kunsthistoriker